Libro: UX design for startups

uxdesign

Título: UX design for startups
Autor: Marcin Treder
Editorial: UXPin

Encontré este libro/PDF en alguna de las fuentes RSS que sigo habitualmente, pero me temo que no recuerdo en cual. Según mi OneNote, tengo pendiente esta reseña desde Marzo de este año por lo que creo que va siendo hora de ponerla online ahora que tengo unos minutos de Wifi en una biblioteca pública (a lo Remote).

Se trata de un libro de letra grande y cómoda de leer, por lo que a pesar de sus poco más de cien páginas se lee muy rápido. El contenido no es especialmente profundo obviamente, pero se trata de un buen resumen de lo que implica dedicarse a la UX y creo que puede suponer un buen punto de partida para quien quiera iniciarse en ella.

Dado que el libro se encuentra online, es gratuíto y esencialmente es un resumen de un universo de conocimiento en expansión, simplemente querría dejar constancia de su existencia y del objetivo que cubre. Muy recomendable.

Como curiosidad, la portada me recuerda mucho a la de Principios Universales de Diseño que comenté en 2008.

Por último, algunas citas que me gustaría recordar en el futuro:

[…] the Business Model Canvas (BMC).
This eight-field table can do what an extended business plan struggles to achieve: it can explain your business. It revolves around the Unique Value Proposition (a single, clear sentence describing the way you’re different from your competitors and why you’re worth buying) and the canvas depicts your idea, key partners and resources, and your model of revenue. This is the single most productive page you’ll ever come across in your business endeavours.

 

-o-

 

The term ‘mockup’ was used for years in regard to high fidelity, static, design representation. It’s a kind of draft (or even a final version!) of visual design used to get a buy-in from stakeholders.
Suddenly the term started to lose its meaning and become close to wireframes.

 

-o-

 

A prototype is often confused with both a wireframe and a mockup. In actual fact, though, it’s totally different. A prototype is a middle-to-high fidelity representation of the final product, which simulates user interface interaction. It’s interactive and dynamic.

 

-o-

 

If your prototype is static, it’s either a mockup or a wireframe. A prototype is not the final product though. It’s a simulation of the final interaction between the user and the interface. It might not look exactly like the final product, but should be vastly similar (it’s definitely not a greyish, sketchy thing).

 

-o-

 

In your own startup some things are unnaturally hard, because you care too much. Caring too much brings chaos on board. Chaos makes the simple complicated. Next

thing you know: you’re in trouble.

 

-o-

 

“A design isn’t finished until somebody is using it,” said Brenda Laurel, a great designer who used to work for Atari, among others, in the 80s. This is a condensed truth. Great designs don’t just look beautiful: they let people succeed in their endeavours.

 

 

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